Anette Abildgaard

– kunstnerisk leder, koreograf, danser

shapeimage_3-1

Anette Abildgaard – en moderne danser og koreograf. Når Anette Abildgaard er en central og
vigtig person i den danske danseverden, er det ganske enkelt, fordi hun forener kunnen med visioner og evnen til gennem dans at fortælle noget væsentligt om vores liv. Ikke mange koreografer har på egen krop afprøvet hele dansespektret, som Anette Abildgaard har gjort; så når hun skaber danse til andre, arbejder hun udfra en alsidig erfaring som både dansere og publikum nyder godt af. Anette Abildgaard har danset på Det Kongelige Teater, i Malmø Balletten, hos Birgit Cullberg i Stockholm, hos Flemming Flindt og især hos Eske Holm, da han i 1970’erne havde Pakhus 13, som var en af de første bastioner for ny dans. Og da Nyt Dansk Danseteater begyndte i 1981 var Anette Abildgaard med fra starten. Først som danser og senere gjorde hun sig gældende som koreograf med en overraskende styrke og originalitet. Både i bevægelserne, hvor knæk bryder linjer og traditionel balletskønhed, og i emnerne til sine værker, hvor hun går på opdagelse i menneskesind, angst og kærlighed, ofte med en følsom nyfigenhed over for det, der ligger lidt uden for alfarvej.

(Uddrag fra Den Store Danske Encyclopædi.)

http://denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Dans/Klassisk_og_modern_-_Dansere_og_koreografer_i_Danmark/Anette_Abildgaard

http://www.kvinfo.dk/side/634/action/2/vis/6/

http://www.kvinfo.dk/side/171/bio/265/

BalCon f.m.b.a. [www.balcon.nu]

La Renaissance de la Rose, september 2011 på Rosenborg Slot
-Helaftensforestillingen V.H.s Fantomer,  januar 2003 på Statens Museum for Kunst i samarbejde med billedkunstneren Erik August Frandsen
– Helaftensforestillingen Ovid’s Forvandlinger, Ny Carlsberg Glyptotek 1999

Nyt Dansk Danseteater

Medstifter af Nyt Dansk Danseteater – danser og koreograf  i årene  1981-1995, kunstnerisk leder samme sted 1987- 1995

Koreografiske værker til Nyt Dansk Danseteater
– Tango 1981
– Trekant 1982
– Ophold på Jorden 1983
– Mellemrum 1985
– Sol og Måne 1986
– Ildfuglen 1987
– Morels Opfindelse 1989
– Quarttsiluni 1990
– Speranza 1991
– Elverskud 1991
– Wunderbaum 1993
– Det nye spil om Enhver 1997

T.V. produktion
– Mellemrum [DR]
– Tango [DR]

Koreografi til Den kgl. Ballet
– Gennemtræk 1987
– På Kanten 1994

Koreografi i øvrigt
– Pigen og danseren – Tåstrup Teater 1988
– Hoffmanns Eventyr – Det kgl. Teater 1990
– Blodbryllup – Det kgl. Teater 1992
– De usynlige – Grønnegårds Teatret 1991
– Kærlighedens Triumf – Grønnegårds Teatret 1993
– Store Forventninger – Grønnegårds Teatret 1994
– Lulu – Grønnegårds Teatret på Christiansborg 1996

Undervisning og foredragsvirksomhed 1971-2005

Hæderspriser
– Odd Fellow Ordenens Hæderspris 1989
– Københavns Amts Kulturpris 1989
– Balletmester Albert Gaubiers Fond 1990
– Albertslund Postens Hæderspris 1991
– Vibeke Rørvigs Legat 1992
– Clara Pontoppidans Hæderspris 1996
– Margot Landers Hæderslegat 1999

Bestyrelsesposter
– Formand for Nyt Dansk Danseteater – Dansk Danseteater 2002 – 2017
– Neel Resling Halpern Fonden 1997- fortsat
– Det kongelige Teater 2016- fortsat

Uddannelse og videre forløb
– Balletpædagog ved Ib Martens balletskole 1968- 1971.
– Danser 68 -71 i musicalls, revyer, film, skuespil og operaer.
– Studeret hos Vera Volkova, Henning Kronstam, Tony Lander, Birger Bartholin, Stanley Williams, Eske Holm.mm.
– Danserinde ved Den kgl. Ballet 1972 – 1975.
– Danserinde ved Malmø Stadsteater 1975- 1976
– Danserinde ved Cullberg-balletten, Stockholm 1976-1978.
– Danser i pionerskabende projekter med Eske Holm i ”Pakhus 13”, Flemming Flindt i ”Circusbygningen” og Randi Patterson i ”Patterson Projekt” i 1978- 1980.

Øvrige oplysninger se Kraks Blå Bog