La renaissance de la Rose

– Rosenborg 2011

thumb_IMG_0543_1024

Instruktion – Anette Abildgaard
Koreografi – Marylise Tanvet
Komponist – Kim Helweg
Komponist – Gert Østergaard
Scenografi og costume: Maja Brix
Danser – Marylise Tanvet
Sanger – Isabel Piganiol
Teknik og lys – Asger Mortensen
Foto: Torben Skjødt Jensen
Film og foto: Sybilla Marie Tuxen

Støttet af:

Bikubenfonden, Augustinusfonden, Nordeafonden, Statens Kunstfond, Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond af 1968, Ingeniør Ernst B. Sunds Fond, Ulla og Mogens Folmer Andersens Fond.

La Renaissance de la Rose er et kammerværk med danseren Marylise Tanvet og operasangerinden Isabel Piganiol, som Anette Abildgaard har instrueret. Komponisterne Kim Helweg og Gert Østergaard Pedersen har skabt de smukke toner omkring forestillingen, mens scenograf Maja Brix har skabt de renæssanceinspirerede kostumer og den enkle, snorlige rekvisit: spændetrøjen.

Isabel Piganiol er personificeringen af Kirsten Munk, der i fire små sangsekvenser udtrykker uskylden, kampen, befrielsen og det nye liv, mens Marylise Tanvet gennem dansen udtrykker Kisten Munks følelser i en poetisk bevægelsesstrøm, ekspressive og iltre abrupte figurer, over angste trækken sig ud af spændtrøjen for til sidst ved stolthed og værdighed at vælte spændtrøjen omkuld.

Den 25 minutter lange danseforestilling er en sand lille perle, som på fineste vis viser dualiteten i en kvindes kamp for sit eget liv, og selvom forholdene er specielle – selve rummet, den i rummet eksisterende lyssætning, publikum delt til to sider, samt alverdens museumsgæster, der kommer og går for blot at oplevede slottets riddersal – lykkes forestillingen meget flot som udtryksfuld, stærk, intens og aldeles vellykket.

Bevægelser, sang, musik og scenografi går virkelig op i en højere helhed.

Anmeldt af Susanne Trudsø