Ovids Forvandlinger

– Ny Carlsberg Glyptotek 1999

Koreografi – Anette Abildgaard
Komponist – Pierre Dørge
Musik – Irene Becker, John Ehde
Scenografi og kostumer – Bjarne V.H.H. Solberg
Lysdesign – Thomas Bek
Dansere – Nilas Martins, Alexander Ritter, Jennita Russo, Mette Bødtker, Bill Holmberg
Operasangere – Berit Meland, Isabel Piganiol, Håvard Stensvold

Produktionsleder – Rasmus Kaltoft
Tonemester – Jonas West Hansen
Studieteknik – Emmerick Warburg
Lysassistent – Mikael Sylvest
Systue – Trine Walther, Karina Bech, Lisa Andersen, Solveig Pedersen, Bente Bilde
Værksted – Mikkel Emil B. Olsen, Christoffer Bjørn, Thomas Gerner Petersen
Administration – Projektkontoret I Dansens Hus
PR-konsulent – Christian Have
Fundraising – Edward Carstensen
Foto – Tue Sciørring
Program – Lone Michelsen og fru nielsens tegnestue
Konsulenter og tekstforfattere – Erik A. Nielsen og Arno Victor Nielsen.

Støttet af:
Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond af 1968, Grosserer A.Andersens legat, Wilhelm Hansen Fonden, Kong Christian den Tiendes Fond, Politiken-fonden, Teaterrådet, Tuborgfondet.

Fotos: Tue Schiørring

EN MODERNE BALLET AF ANETTE ABILDGAARD

Erotikken er universets stærkeste elementarkraft; en kraft, der formår at forvandle menneskeskæbner til laurbærtræer, pinseliljer eller til stjernebilleder og meteorer. De klassiske myter i Ovid’s Forvandling er med deres lyst og glæde det oplagte afsæt for en stor, moderne og sanselig ballet om kærlighed og erotikkens forvandlede kraft.

Koreografen Anette Abildgaard skaber i et nært samarbejde med komponisten Pierre Dørge og scenografen Bjarne v H H Solberg en ny forestilling, hvor moderne ballet og opera smelter sammen i et postmodernistisk udtryk om kærlighed, der forandrer menneskers liv og skæbne.

-‘Apollo og Daphne’ er fortællingen om hvordan Daphnes ugengældte elskov til Apollon forvandler hende til et laurbærtræ, så Apollon kan krones med en krans af dets kviste om sit hovede.
-‘Narcissus’ er fortællingen om en mand, så opslugt af kærlighed til sit eget spejlbillede i bækken, at han overhører nymfen Ekkos kærlighedsfulde kalden. Han sygner hen og forvandles til sidst til en pinselilje.
-‘Hippomenes og Atalante’ er en pragtfortælling om et væddeløb mellem mand og kvinde. Historien er fuld af vildskab og stor humor – og de elskende kaster sig til sidst i hinandens arme i skikkelse af løver!
-‘Pygmalion’ kendes fra Shaw’s skuespil og My Fair Lady – historien om kunstneren, der bliver så betaget af sin egen skulptur, at den bliver levende under hans hænder.

Anette Abildgaard har i mange år skabt store, spektakulære og dramatiske forestillinger – for Den Kongelige Ballet, sammen med Grønnegårdsteatret, og ikke mindst for Nyt Dansk Danseteater, som hun også har været kunstnerisk leder af.
Med Ovid’s Forvandlinger gør Anette Abildgaard sig til ‘sin egen herre’ og danner et ensemble af de allerbedste dansere blandt andet fra Den Kgl. Ballet og New York City Ballet.